Skor och konstigheter förr i världen



Dessa skönheter blev mina idag. De hade 20% rabatt på Din sko nu i helgen, så jag slog till :) Har faktiskt precis tagit av mig dem (okej, bekväma var de inte - men jag tog tillfället i akt och gick in dem/övade på att gå i dem i några timmar för mig själv). Och jag kan nu konstatera att jag har kontroll, går förhållandevis ledigt. Det där tipset att man ska städa i högklackat är inte dumt! 

Ja, vad har jag mer ägnat dagen åt? När jag var i stan tog jag ut pengar till kåravgiften som jag tänkte betala på måndag, samt lämnade tillbaka filmen Bröllopsduellen. Annars har jag läst en del. I Tamms Tanke och Tro, som stundtals faktiskt är intressant. Det allra roligaste är alla konstiga idéer man hade på den tiden.. Till exempel föreställningen att hysteri kom av att livmodern vandrade runt i kroppen och allt efter lokalisationen gav upphov till olika symtom. Med ökande anatomiska insikter modifierades uppfattningen till att ångor uppsteg från livmodern och omtöcknade hjärnan. Senare i boken står det att om staden var belägen så att den var utsatt för varma vindar och skyddad från de nordliga vindarna kunde man se att stadens invånare fick slem i huvudet, deras magar blev i oordning, de hade en svag konstitution och tålde inte vin. Och för att läkaren inte skulle vara villrådig när han kom till en främmande stad var det viktigt för honom att ta reda på varifrån vindarna blåste, för att veta vilka sjukdomar han hade att förvänta sig hos invånarna.. Kan ju säga att mina ögonbryn har höjts ett flertal gånger, haha.

Ni har jag betat av antikens Grekland och medeltiden, ska alltså börja med Nyare tiden. Sedan har jag en till (betydligt tråkigare!) bok, som jag borde ta tag i också.. Har första seminariet på tisdag. Men imorgon blir det kåraktivitet, Borås Djurpark med Emma!  


Reaktioner
Postat av: Emma

Dom skorna var riktigt fina, men HUR kan du gå avslappnat i dom?? :P väääldigt bra gjort!

2009-09-06 @ 17:07:04
Postat av: Sandra

övning ger färdighet! men jag måste nog öva lite mer..

2009-09-06 @ 21:17:34
URL: http://saaandralin.blogg.se/
Postat av: ida

Skitsnygga skor! :D det var nån utan för din sko som gav mig en liten sko och sa att jag fick 30 % :P

2009-09-06 @ 21:53:32
Postat av: Victoria

Hej, vilken fin blogg du har! :)



Tänkte bara säga att jag har en liten tävling i min blogg och 3 personer med rätta svar får en länkning. Glöm inte skriva din bloggadress i kommentaren. :) Kram

2009-09-06 @ 22:45:30
URL: http://victoriaeklund.blogg.se/
Postat av: Marica Rödebäck

Aha .. Där har jag vart en gång!

Då bor du mer åt mitt håll ju :) Trevligt!



Nej, jag kom inte in.

2009-09-07 @ 09:26:12
URL: http://rodeback.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ida: Tack. Jaså, haha! :)

2009-09-08 @ 21:39:46
URL: http://saaandralin.blogg.se/

Säg vad du tycker här:

Ditt namn:
Är du här ofta?

Din mejl: (publiceras ej)

Din blogg:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0